Van de elf onderzochte nascholingen bevatten er twee duidelijke reclame. In een e-learning voor huisartsen over hypertensie op BSL-Web TV verwijst een cardioloog naar de reclamecampagne en Accredidact noemt een middel waarvan ‘goede effectiviteit en tolerantie is aangetoond’, zo is te lezen in het rapport van Gezonde Scepsis.
Onevenwichtige informatie
Bij vijf nascholingen was sprake van onevenwichtige informatie. Dat betekent bijvoorbeeld dat één studie met positieve resultaten naar voren wordt gehaald, of dat de voor- en nadelen van verschillende medicijnen niet op dezelfde manier worden gepresenteerd. Ook wordt in een enkel geval steeds dezelfde geneesmiddelengroep als voorbeeld genoemd, wordt onevenredig veel aandacht besteed aan een zeldzame bijwerking van een geneesmiddel dat in de beroepsrichtlijn als eerste keus wordt genoemd of stuurt de presentator bewust aan op discussie over een studie waaraan in de beroepsrichtlijn juist weinig waarde wordt gehecht. (ICTzorg – ICTzorg / Twitter)
ICTzorg magazine
Meer weten? Word nu abonnee van ICTzorg.
Lees ook:
UMCG en Noordhoff Uitgevers samen in e-learning
E-learning voor omgang met LSP
Meerderheid zorgorganisaties gebruikt e-learning